Wednesday, September 2, 2015

Bidin

Teringat pulak aku zaman aku kecik-kecik dulu, Masa tu umur aku dalam lima-nam tahun keatas tapi bawah doblas tahun....errr...rasanya. Kalau doblas tahun, aku dah ada kad pengenalan bunga raya. Seingat aku, itu jam aku takde kad pengenalan lagi. Jadinya aku agak-agak umur aku dalam lingkungan itulah.

Dulu, opah aku ada bela kucing. Warnanya hitam. Selalu kalau warna hitam orang akan bagi nama macam 'Itam', 'Black' atau 'Kopi'. Jarang orang bagi nama Abu Garcia, Lim Dan, Ali Sulaiman atau pun Mutusammy Kurupaiah. Tapi tak tau pulak trend zaman orang main derma billion billion ni kan. Mana nak tau kot ada kucing nama Kurt Cobain zaman ni.

Tapi hat kucing ni spesel sikit. Nama dia Bidin. Aku tak tau le sebab apa dipanggil Bidin. Aku syak bidan masa mak si Bidin ni beranak ni dulu yang pegi register nama Bidin ni. Dan bidan tu pakcik aku.

Yang buat aku teringat pasal Bidin bukannya apa. Itu jam pop rock tengah in dan trending-lah. Michael Jackson memang dalam carta. Antara lagu arwah yang tengah top zaman zaman tu ialah Beat It. Tapi masa tu telinga aku dengar lain. Yang aku dengar time korus dia ialah 'Bidin' bukannya 'Beat It'. Jadi aku anggap Michael Jackson nyanyi lagu tu memang untuk 'Bidin'. Jadi aku bersama sepupu-sepupu aku yang lain dok mengulang part korus 'Bidin' depan si Bidin. Kesian Bidin. Mesti dia konfius.

Setelah berpuluh tahun, baru aku tau yang rupanya memang ada lagu saduran Beat It. Penyanyi lagu tersebut ialah Linda Ismail. Dan tajuk dia 'Bidin'. Ya...'Bidin'. 






belasah saja!

3 comments:

Ada komen? Kalau ada mari tulis sini.

Related Posts with Thumbnails