Tuesday, November 20, 2012

Lombong - [3]



The Lake District

“Merepeklah awak ni. Mana ada naga…” Aku menidakkan minah sorang ni.

“Rilekslah…awak ingat saya ni terlepas dari wad mental ke?” Saffiyah senyum lagi. Aku geleng kepala sambil buat-buat sengih.

“Saya main-main je. Maksud saya, lombong ni nampak tenang. Tapi di dalam dan di dasarnya apa yang ada pun kita tak tau. Entah-entah ada naga? Siapa tau?” sambung Saffiyah lagi. 

Aku cuma mengangguk. Benar juga kata minah ni. Siapa tau dalam lombong ni ada naga? Ada Loch Ness? Ada ikan Toman sebesar bot laju? Siapa tau?

“Awak pun macam lombong ni. Saya tau. Tengok raut wajah awak pun saya tau. Tenang…tapi dalam hati tu ada naga. Tunggu masa nak keluar bila dikejutkan.” Saffiyah menambah lagi dan aku jadi makin pening dengan minah ni.

Tapi, lagi sekali aku membenarkan kata-kata minah sorang ni. Dalam hati dan diri manusia ni takde siapa yang tahu. Entah-entah ada naga? Ada taman? Ada api dendam yang membara? Ada salju yang menyejukkan? Siapa yang tahu? Hanya Tuhan saja yang tahu apa yang ada dalam hati manusia ni.  

Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati.

“Awak ni ada belajar tilik nasib ke?” tanya aku dengan niat menyindir.

“Hahaha…awak ni kelakar jugak ye.” Entah bila masa aku buat lawak? Tapi kira orait la jugak. Minah ni gelak, nampak comel. Ada lesung pipit kiri kanan pulak tu. Sewitt.


Suasana menjadi hening lagi sekali.

 


belasah saja!

2 comments:

Ada komen? Kalau ada mari tulis sini.

Related Posts with Thumbnails